MEDYALAB - 1. SAYI

Ço c u k l a r ı n Eğ i t i m i ve Me d y a Çocuğun yetiştirme aşamasında eğitim ve öğretimde bir takım materyalleri ihtiyaç du- yulmaktadır. Bu süreçte alet, edevat olduğu ka- dar teknolojik materyallerin de devreye girdiği görülmektedir. Bilgisayar destekli öğretim de bilgisayar alanında pekiştirme ve geribildirim sağlayarak heyecan verici oyun ortamı sunarak öğrenmeyi güdüleyebilmektedir. Fakat bilgisayar eğitim yardımcısı bir materyaldir ve tamamen öğretmenin yerini alamamaktadır Bilgisayar destekli eğitim ilkokul öğrencilerin başarılarını çok etkilerken öğrenciler büyüdükçe etkisi azal- maktadır . 2020 yılının başlarından başlayan ve mil- yonlarca kişiyi etkileyen COVID-19 ve koronavi- rüs olarak adlandırılan salgın çocukları da etkile- miştir. Bu dönemde çocuklar okul dönemindeki eğitim ve öğrenimlerini yapamamış, ilkokuldan üniversiteye değin öğrenim uzaktan yani tek- noloji yardımı ile yapılmaya çalışılmıştır. Salgın döneminde çocukların eğitimi ve öğretiminde bilgisayar, televizyon ve internet ön plana çık- mıştır. Bu durum birçok sorunun da yaşanması- na yol açmıştır. Bu sorunların birincisi teknoloji- ye erişme sorunudur. Özellikle yoksul kesimler, ne bilgisayar ne de televizyon yoluyla eğitim alamamışlardır. Çocuklar evlerinde ve bahçele- rinde oynamaya başlamış ve eğitim ve öğretim faaliyetlerden oldukça uzaklaşmışlardır. Okul sırasında özellikle öğretmenler sayesinde oluş- turulan fiziki ve zihni aktiviteler belirli program- lar dâhilinde yapılırken çocuk, evde ve sokakta kontrol edilemez olmuştur. Evde bilgisayar veya televizyon karşısında oldukça özgür bırakılarak zararlı içeriklerin, siyasi haberlerin, spor müsa- bakalarının ve her türlü dizi ile sinema filmlerini izlemek durumunda kalmışlardır. Oysa bu içerik- ler yetişkinlerin izleyebileceği programlar veya sinema filmleridir. Çocuklar için eğitim sürecin- deki planlı ve programlı olarak tüketmesi gere- ken içerikler ortadan kalkmış, çocuklar rastgele içerikler ile karşılaşmışlardır. Böylece bebek, ço- cuk, ergen ve yetişkinler aynı içerikleri tüketme- Uzaktan eğitim adıyla başlatılan eğitim öğretim yoluyla çocuklar bir öğretmenle değil gö- rüntüdeki öğretmen ile karşılaşmışlardır. Her ne kadar bu sistem interaktif imkânlara izin verse de sonuçta uzaktan bir sistemdir. Bu sistem öğret- men ile öğrenci arasında kurulması gereken duy- gusal bağa izin vermemektedir. Çocuğun daha önce de işaret edildiği gibi belli yaşlarda değişik eğitim ve öğretim stratejilerine ihtiyacı vardır. Bu stratejileri yönetecek olan öğretmendir. Çocuğun hangi programı izleyeceği, hangi filmleri izleyece- ği, hangi eğitim şeklinin verilmesi gerektiği öğret- men ve ebeveyn kontrolünde gerçekleşmelidir. Bu nedenle çocuk hiç istememesi gereken medya içeriklerine maruz kaldığında çocukların psikolo- jik olarak zarara uğraması ihtimali bulunmaktadır. Medya iletilerini nasıl ve ne şekilde okunacağına dair rehberlere ihtiyaç duyulmaktadır. Bu nedenle televizyon, cep telefonu ve internet çocuklar için tehlikeli bir araç haline dönüşebilme potansiyelini içerisinde barındırmaktadır. 10 MEDYALAB KAS IM 2020

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzc2MDc5