MEDYALAB - 1. SAYI
Teknolojik belirleyicilik göz önüne alındığında teknolojiden medet ummak ve buna sarılma tehlikesini beraberinde taşımaktadır. Bilgisayarlaşmış bir dünyada derin bir okuryazarlık düzeyine artık pek gerek kalma- maktadır. Çünkü insan, bilgisayarlar ve cep telefonla- rı yardımıyla bilgiye anında ulaşabilmektedir. Böylece fazla okuryazar olmaya gerek yoktur. Emojiler yardı- mıyla niyet kolayca ifade edilebilmektedir. İnsanın ço- cukluktan itibaren çok kelime öğrenmesi ve bunu ye- tişkinlik çağında da devam ettirmesi gerekmektedir. Kelimeler sayesinde insan düşünmesi ve karar verme- si için gereken çok fazla enstrümana sahip olacak ve doğru karar verme olanağını elde edecektir. Gazete ve kitap okumak için okuryazarlığa gerek vardır. Radyo dinlemek ile televizyon seyretmek için duyduğunu an- lamaya, gördüğünü kavramaya ihtiyaç bulunmaktadır. Az sayıda okuryazarlık yeteneğiyle bilgisayar ve cep telefonlarını kullanma becerisi kazanılabilmektedir. Bu nedenle teknoloji araçları günümüzde üst düzeyde okuryazarlık ortamına gereksinim duymamaktadır. Çocuğun büyüme aşamasında teknoloji bu şe- kilde kullanıldığında ve öğretmen ile ebeveynin etkisi azaltıldığında çocuk büyüdüğünde çeşitli problemler yaşayacaktır. Asla teknoloji öğretmen, arkadaş grubu yerine geçmeyecek, yani onu ikame etmeyecektir. Tek- nolojik belirlenimcilik yani bu araçları sarılma ve on- lardan çok fazla şey istemek insanın yararına değildir. Şu durum unutulmamalıdır: Makine organik olmayan, insan ise organik, düşünebilen, üretebilen sosyal ve psi- kolojik ihtiyaçları olan bir varlıktır. Çocuk ise potan- siyel bir yetişkindir ve eğitilmeye, öğretilmeye ihtiyaç duymaktadır. Prof. Dr. Hüseyin Çelik Ço c u k l a r ı n Eğ i t i m i ve Me d y a MEDYALAB KAS IM 2020 11
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzc2MDc5