MEDYALAB - 1. SAYI
D İ J İ TAL MEDYA OKUR YAZARL I Ğ I FULYA SOYBAŞ Ga z e t e c i O ğlum Kerem Aren doğduğu ve hatta 2 yaşına gelip de dil gelişimi ko- nusu az çok kafamda daha fazla öneme sahip olmaya başladığından beri dijital medya ve TV ile aramıza büyük bir sı- nır çekmiştim. Çünkü farkındalığı yük- sek bir ebeveyn olarak farkındaydım ki yetişkinler TV ya da dijital platformları çoğunlukla eğlenmek amacıyla izleyip, takip ederken çocuklar için bu durum dünyayı algılama şekli olarak karşımıza çıkıyor. Ve maalesef ki bu noktada var olan içeriklerin doyuruculuğu, dili, cin- siyet eşitliği, ayrımcılık gibi konulara ba- kış açısı konusunda karnesi zayıf. Bun- dan en çok etkilenen kuşkusuz çocuklar olmakta. Gerçeklik ile medyada sunulan gerçeklik arasındaki fark ne kadar erken yaşlarda öğretilirse medyanın olumsuz etkileri de o derece azaltılabilir. Dijital medyanın doğuracağı ve çocukta belirebilecek kaygı bozuklukla- rını bu noktada göz ardı etmemek ge- rek. Gözlemlediğim ve öğrenebildiğim kadarıyla çocukların üretken ve sağlıklı olarak dijital dünyayı kullanması aksa- dığı an kendisine güveni de bozuluyor. Özellikle bazı oyun ve videolar, tehlikeli yönlendirmeler ve korku figürleriyle ço- cukta güvenlik endişesi yaratabileceği gibi zihinsel bazı sorunlara da yol aça- bilmekte. Dijital medyanın artık sadece okul çağı ve ergenlik çağında değil, okul öncesi, hatta süt çocukluğu dönemin- den itibaren hayatın içine girdiği bir ger- çek. Cep telefonu, bilgisayar- tablet ve televizyon yetişkinler kadar çocukları da ‘bağımlılık’ tehlikesiyle karşı karşıya bırakıyor. Dijital Medya Okur Yazarlığı Neden Gerekli? 20 MEDYALAB KAS IM 2020
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzc2MDc5