MEDYALAB - 1. SAYI
B r e a dw i n n e r Breadwinner filminde genel olarak çocuk temsillerine bakarsak; kız çocuklarının okula git- mediği ve belli bir yaştan sonra dışarı bile çıkama- dan evde evlendirilmeyi bekledikleri, erkek ço- cuklarının ise okulda sadece dini eğitim aldığını ve kendilerinin üstün ırkmış gibi davrandıklarını gözlemliyoruz. Evlerine para götürmek zorunda kalan kız çocukları kılık değiştirip (bacha-posh) erkek gibi olmaya zorlanmaktadır. Aynı şekilde kimliğini değiştiren kız çocukları evlenecek yaşa geldiklerinde tekrar kadın kimliklerine dönmek- tedir ancak ruhsal olarak bir kimlik çatışması ya- şadıkları için bazı çocuklar tekrar kız olmak iste- mezler. Yaşam standartlarının Avrupa ülkelerine göre çok farklılık göstermesi filmin ana karakteri olan kız çocuğuna dahi yansımaktadır. En belirgin farklılıklardan biri, 7-8 yaşlarında bir kız çocuğu Hollywood filmlerinde oyun oynayıp ders çalışır- ken Breadwinner filminde babasını hapisten kur- tarmak için yollara düşmektedir. Filmde zorunlu dini eğitim ve şeriatın ağır kuralları erkek çocuklarının ve kız çocuklarının bir arada oynamasına müsaade etmemektedir. Çocukluk yılları itibari ile bunları yaşayan insan- lar yetişkin birey olduklarında, toplumsal cinsiyet önyargılarının gerçekleşmediği bir dünya imkân- sızdır. Sinemada çocuk karakter temsilleri bu ör- nekler ile belli bazı alt başlıklarda değerlendiri- lebilir. Toplumsal olaylara, coğrafyaya ve kültüre bakarak ve yapım özellikleri (bağımsız yapımlar ya da gişe filmleri) açısından da farklılıklar sıra- lanabilir. Bu yazıda tüm bu başlıklara bakılarak Hollywood filmleri ve Orta Doğu sineması karşı- laştırması, Breadwinner film incelemesi ile örnek- lendirilmiştir. O r t a Doğuda Çocu k O lmak ‘‘ MEDYALAB KAS IM 2020 25
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzc2MDc5