MEDYALAB - 1. SAYI
Ye n i Me d y a v e Ç o c u k B a ğ l am ı n d a Ka v r am l a r Telefon ya da bilgisayar üzerinden uygun- suz mail, sms vb. yollamak, Sosyal medyayı, iletişim kurulan tarafı rahatsız et- mek amacıyla kullanmak, Cinsel içerikli fotoğraf, video, mesaj... vb. paylaşı- mı, Başkaları hakkında kötü sayılan söylentiler oluş- turmak, Başka birinin adıyla hesap açmak ve diğer birey- lerle bu hesaplar üzerinden iletişime geçmek, Başkasına ait hesap bilgilerini çalmak ve içerik paylaşımı yapmak. Örneğin, Juvonen ve Gross (2008) yaptıkları ça- lışmada 12-17 yaşlar arasındaki gençlerin %72‟si- nin son bir yılda en az bir defa internette bu gibi zorbalık olaylarına maruz kaldıklarını belirtmişler- dir. Siber zorbalık gören çocuklarda şu gibi belirtiler ortaya çıkabilir: Normal de severek yaptıkları aktivitelerden keyif alamama durumu, Üzgün, karamsar, endişeli ruh hali içinde olma, Anksiyete, korku gibi duyguları daha fazla hisse- diyor olma, Daha fazla yalnız kalmayı tercih ederek, çevreyle daha az etkileşim halinde olma isteği, Bilgisayar ve cep telefonu gibi çevrim içi cihaz kul- lanımı sırasında görülen duygu değişimi belirtileri. Gençlerin %30‟ unun günde üç veya daha fazla saat internet kullandığını göz önünde bulundurur- sak, siber zorbalık gibi internetin olumsuz yönleri- ne maruz kalma ihtimallerinin ne denli yüksek ol- duğunu anlayabiliriz. (Ybarra ve Mitchell, 2004a). Burada ebeveyn olarak, çocukların siber zorbalı- ğın yol açacağı olumsuz deneyimlerden korumak için yapılabilecek bir kaç davranış biçiminden söz edilebilir. Ybarra ve Mitchell (2001) tarafından ya- pılan araştırmaya göre, İnternet kullanan gençle- rin %50 si ise internetteki iletişimi sırasında anne babasının kendilerini çok az denetlediklerini ifade etmişlerdir ve anne babanın çocuğunu internette daha az denetlemesi, ergenin internette diğerleri- ne zorbalık yapmasını %54 artırmaktadır. Bunun sonucu olarak, ebeveynlerin, siber zorbalık konu- sunda alabileceği ilk önlem denetim olarak görül- mektedir. Ailelerin, çocuklarının internet kullanımını denetlemesi, yapılacak yeni uygulamalarla sağla- nabilir. Örneğin, aileler çocuklarının internet kul- lanımında zaman kısıtlaması yapılabilir; sık sık ve düzenli olarak çocuğunun girdiği siteleri kontrol edebilir, çocuğunun ziyaret edebileceği veya ede- meyeceği siteleri belirleyebilir, bilgisayara koruyu- cu filtre yerleştirebilir ve bu tarz önemler alabilir. Ek olarak, okul psikolog ve danışmanlarıyla siber zorbalıkla ilgili farkındalık konusunda sürekli ileti- şim halinde olmalıdır. Sonuç olarak, anne babalar teknoloji konusun- da kendilerini geliştirmeli, çocuklarıyla açık bir iletişim içinde olmalıdırlar. Anne babalar çocuk- larının gelişim düzeylerine uygun olarak interneti ve diğer elektronik iletişim araçlarını nasıl kullana- cakları konusunda onlara rehberlik yapmalı, sınır- lamalar koymalı ve sık sık denetlemelidir. 42 MEDYALAB KAS IM 2020
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzc2MDc5