MEDYALAB - 1. SAYI

Dijital Ayak İzim: Geride ne bırakıyorum? bilgileri içerir. Dijital ortamda bıraktığımız izleri “pasif ” ve “ak- tif ” olarak tanımlayabiliriz. “Pasif dijital ayak izi”, istemeden çevrim içi ola- rak bıraktığımız veri izidir. Örneğin, bir web sitesi- ni ziyaret ettiğimizde, web sunucusu internet servis sağlayıcımızı ve yaklaşık konumumuzu tanımlayan IP adresimizi kaydedebilir. Bazı arama motorları ta- rafından kaydedilen arama geçmişimiz de dijital or- tamda bıraktığımız dijital ayak izimize örnektir. Bu şekilde, reklam verenlerin bize direkt olarak ulaşabi- leceği bir sistemin içerisine kaydolduğumuz gerçeği de göz ardı edilmemesi gereken bir durum olarak karşımıza çıkar. “Aktif dijital ayak izi”, kasıtlı olarak çevrim içi gön- derdiğimiz verileri içerir. Örneğin, elektronik posta göndermek, verilerimizin başka bir kişi tarafından görülmesini veya kaydedilmesini sağladığı için aktif dijital ayak izinize katkıda bulunur. Blog yayınlamak ve sosyal medya güncellemeleri yayınlamak, dijital ayak izimizi genişletmenin diğer bir popüler yolu- dur. Twitter’da yayınladığımız her tweet, Facebook’ta yayınladığımız her durum güncellemesi ve Instag- ram’da paylaştığınız her fotoğraf dijital ayak izimize katkıda bulunur. Sosyal ağ sitelerinde ne kadar çok zaman geçirirsek veya ne kadar çok elektronik pos- ta gönderirsek, dijital ayak izimiz o kadar büyür. Bir sayfayı, bir Facebook gönderisini veya Instagram fo- toğrafını “beğenmek” bile, veriler bağlı bulunduğu- muz web sitesinin sunucularına kaydedildiğinden, dijital ayak izimize katkıda bulunur. Sonuç olarak, dijital medyayı her kullandığımızda, aslında bir ‘di- jital ayak izi’ bırakıyoruz. Dijital medya kullanıcıları olarak, hepimizin halihazırda var olan bir dijital ayak izi mevcut. “Gelecekte, dijital ayak iziniz bir öz geçmişe dahil edebileceğiniz her şeyden çok daha fazla ağırlık taşıyacaktır.” Chris Betcher Dijital ayak izi, elektronik ortama aktardı- ğımız bizimle ilgili her türlü izi kapsar. Dijital ayak izi, interneti kullanırken oluşturdu- ğumuz veri izidir. İnternette neyi araştırdığımızın, hangi web sitelerini kullandığımızın, hangi reklamları gördü- ğümüzün, hangi ürünü satın aldığımızın kayde- dilmesinden tutun; Facebook, Twitter, Instagram gibi sosyal medya sitelerinde oluşturduğumuz hesaplarımızda paylaştığımız içeriklerin veya bi- zim hakkımızda yapılan paylaşımların (biz silsek dahi) silinmemek üzere var olmasına kadar, her türlü kayıt altında olma durumunu kapsar. Kısa- cası, dijital ayak izi, ziyaret ettiğimiz web siteleri- ni, gönderdiğimiz elektronik postaları ve çevrim içi hizmetlere gönderdiğimiz tüm bilgileri içerir. D i j i t a l Ay a k İ z i m MEDYALAB KAS IM 2020 43

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzc2MDc5