MEDYALAB - 1. SAYI
K i t a p De ğ e r l e n d i rme s i Üçüncü bölüm 1980’li yıllarda ortaya çıkan alımlama araştırmaları ile başlar. Televizyon izleme etkinliğinin kendi- sinin bizatihi bir anlamının olması vurgusu ile alımlama anla- tısı, yöntemsel ilkeler ve Haneke sineması bu bölümün ana temalarıdır. Bu bölümde televizyon – şiddet ilişkisinin Ha- neke’nin Benny’nin Videosu filmi üzerinden alımlama analizi yapılmıştır. Duyarsızlaşmak, yalnızlaşmak, şiddete psikopa- talojik eğilim, televizyon psikopatları,televizyon, sanallık ve yabancılaşma, televizyonda şiddetin taklidi ve içselleştiril- mesibu bölümde değerlendirilen kavramlardır. Yazar, Hane- ke’nin sorunsallaştırdığı imge egemenliğinin önüne nasıl ge- çilebilir sorusunu ise Michael Tournier’in Altın Damla romanı ile aramaktadır. Bu roman, imge ve görüntü egemenliğinin nasıl bir egemenlik olduğu tartışmasında önemli bir eserdir. Bu bölümün sonunda Cheviron filmin öğrenciler tarafından nasıl alımlandığına dair genel bir değerlendirme yapmakta- dır. Bu alımlamalarla “şiddet eğilimi nasıl açıklanmıştır”, “öğ- renciler karakterlerle nasıl özdeşleşmiştir”, “modern insan neden şiddet temsillerine duyarsızdır” ve “neden şiddeti iz- lemekten haz alır” sorularına yanıt aranır. Bir anlamda imge izleyiciyi ele geçirmiş ama yine de günümüz insanının mücadelesi bitmemiştir. Görsel imgenin kuşatıcı etkisi, bu bölümün okuyucuya düşünmek üzere sun- duğu keyifli konulardan biridir. Sonuç olarak Televizyon ve İçimizdeki Şiddet, etkili bir araş- tırma ve analiz ile okuyucuyu tüm iletişim araçları ve özellik- le televizyon hakkında düşünmeye yönlendiren, eleştirel bir bakış açısı ile köleleşen zihinlere ve yitirilen gerçeklik algıla- rına çarpıcı bir şekilde işaret eden bir kitap olarak düşünsel köleliği farklı açılardan sorgulamaktadır. 48 MEDYALAB KAS IM 2020
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzc2MDc5