MEDYALAB - 1. SAYI
Ço c u k l a r ı n Eğ i t i m i ve Me d y a Koronavirüs Salgını Döneminde Çocukların Eğitimi ve Medya Günümüzde medya insan hayatını tü- müyle sarmış durumdadır. İnsanoğlu doğum- dan ölene kadar medya metinleri ile karşılaş- tırmakta, onları duymakta, görmekte ve onlar sayesinde çeşitli kavramlarla ilgili anlamlar üret- mektedir. 19. yüzyılda gazeteler, 20. yüzyılda radyo ve televizyon, 20. yüzyılın sonundan itibaren internet, 21. yüzyılda ise sayısal tele- vizyon ve cep telefonu teknoloji ile karşılaşan insanlar, teknolojileri yaşamlarının parçası hat- ta belirleyicisi haline getirmişlerdir. Marshall Mc Luhan teknolojinin her sonunu çözecekmiş gözüyle bakıyordu. Teknoloji sayesinde küresel bir köye dönüşecek olan dünyada her sorun teknoloji sayesinde çözüleceğini düşünüyordu . Teknolojik belirleyicilik açısından bakıldığında teknolojinin her şeyi sunduğu, ancak kişisel ve toplumsal olarak yararlarının yanında zararla- rının da olduğu kolaylıkla görülebilmektedir. . Teknolojiyi insan yaşamının ilk aşamalarına getirdiğimizde, yani çocukluk dönemine, tek- nolojinin çocukta hem sözel hem de aritmetik olarak zihnin gelişmesini engellediği görülmek- tedir. Çünkü o işleri insan zihni değil artık bilgi- sayar yapmaktadır. Barry Sanders bilgisayarın insanlar arasında bağlantıyı kopardığını ve ev- deki ilişkileri ile medya arasındaki ilişkinin daha da parçalanmış hale soktuğunu belirtmiştir . Bu bölümde çocuk ile medya arasında- ki ilişkinin gelişme ve öğrenme çağında nasıl biçimlendirdiği üzerinde durulmuştur. Özelde günümüzde yaşanan COVID-19 Pandemi sü- recinde evde kalan ve okula sınırlı olarak gelen çocukların bu durumdan nasıl etkilendiği anla- şılmaya çalışılmaktadır. Çocuk ilk doğduğunda itibaren çevre ile ilişki kurmaya başlamaktadır. Aslında doğum öncesi anne karnında bu ilişkinin ipuçları bulu- nabilmektedir. Çocuk bir gelişim döneminden diğerine bireysel hızıyla, aşamalı olarak ilerle- mektedir. Olgunlaşana kadar bu değişimi hızlı bir şekilde yaşamaktadır. Bu değişim aşamasın- da öğrenmeye ihtiyaç duymaktadır Gelişimin kritik dönemleri bulunmaktadır. Özellikle be- beklik ve çocuk dönemi çok önemlidir. Çünkü çocukların bu dönemde gelişmeleri ve öğren- meleri çok hızlı olmaktadır. Örneğin okul önce- si dönem, zihinsel ve dil öğrenimi için önemli- dir. Çocuklar bir yaşına kadar güven duygusunu kazanmaktadırlar, aksi takdirde güven duygu- sunun kazanılması çok zor olmaktadır.Kalıtım özelliklerinin yanında çevrenin bu gelişiminde önemli katkısı bulunmaktadır. Ailenin çocuk yetiştirme tarzları, kardeşleri ve arkadaşları çocukluk döneminden olgunlaşma dönemine kadar gelişimi önemli bir şekilde etkileyen un- surlar arasındadır. 8 MEDYALAB KAS IM 2020
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzc2MDc5