MEDYALAB - 1. SAYI

Ço c u k l a r ı n Eğ i t i m i ve Me d y a Doğumdan itibaren çocuğun iki yaşına ka- dar bedensel gelişim hızlanmaktadır. Daha son- ra ilk çocuk dönemi başlamakta ve bu dönemde çocuk bir takım kazanımlar elde etmektedir. Bu dönemde öğrenme hızlı bir şekilde başlamak- tadır, çünkü zihni gelişim okul dönemine kadar devam etmektedir. Çocuk bu yaşlarda teknoloji ile tanıştığında soyut algılamaları yapamadığın- dan alet ve makinelerin dış görünümü ve ne işe yaradığı ile ilgilenmektedir. Çocukların bu döne- minde sözel iletişim daha erken gelişmektedir. Çocuklar iki ile beş yaş arasında iyi bir konuş- macı olabilmektedirler . Çünkü televizyonu ve cep telefonundaki sesi taklit etmektedirler. . Ne olduğunu sorgulamadan doğrudan sesleri taklit etmekte, şiirler okumakta ve şarkılar söyleyebil- mektedirler. Çocuk somut dünyayı okul çağında birlikte öğrenmeye başlamaktadır. Okuryazar olan çocuk sözel dünyadan ayrılmakta, nesnele- rin dış görünüşünden uzaklaşmakta ve zihninde sembolik bir dönüşüm yaşamaktadır. Çünkü bu dönüşüm bir yer değiştirme olarak tanımlamak- tadır. Yani bazı öbeklerin adeta söyledikleri yer- de değil de başka bir yerdeymiş gibi anlaşıldığı gerçeğiyle karşılaşmaktadır. Çocuk için dünya, okul öncesininki gibi bir dünya değildir. Anlamlar göründüğü gibi de- ğildir. Çocuk, olgunlaşma döneminde bunun neden olduğunu farkına varacaktır. Göstergeler dünyası ile karşılaşan çocuklar büyüdüğünde zihni gelişimi şekillendirilecektir. Çünkü düşün- ce ile kavramlaştırılan gerçeklikler onun hayata bakış açısını ve kişiliğini meydana getirecektir. Çocukluk dönemine geri döndüğümüzde somut işlemler döneminin olduğunu görmekte- yiz. Bu dönemde mantıksal düşünme yeteneği gelişir, konumunu tanımlayabilir, sınıflama yapa- bilir, sosyal bir somut yollarla problem çözmeye başlar . Bu sıralamayı yaparken çocuğun ilk kez somut işlevleri öğrenebileceği ve 11 yaşından sonra soyut şeyler ile yani değerler ve inançları kavradığını ve fikir dünyasıyla artık ilgilenebile- ceğini görülmektedir . İlkokul çağında çocuğun çalışkanlık duygusu gelişmektedir. Bu nedenle öğretmenler ile anne baba her çocuğun gücü- nü ve yeteneklerini çok iyi tanımalı ve çocuğun gücü ölçeğinde çocuklara sorumluluklar vererek başarıyı tatmasını sağlamalıdır Okulun önemi bu aşamada devreye girmektedir. Bu aşamada çocuğun zihinsel gelişimi çok hızlı bir şekilde ilerlemektedir. Öğrenme yardımcıları olan bil- gisayar ve teknoloji öğretmen ile anne babanın önüne geçmektedir. Çocuğun duygusal yönünü geliştirmeden zihinsel yanına geliştirme amacıy- la kullanılan öğretim yardımcıları bu aşamada işe yaramamakta, aksine olumsuz tesire neden olmaktadırlar. 12. yastan sonra başlayan ergen- lik döneminde çocuk kişilik kazanmaktadır. Bu bir ara dönemdir. Bu dönemde ona ne çocuk gibi, ne de yetişkin gibi davranılmalıdır. Ergenlik problemli bir süreç olduğundan çocuklar, arka- daş grupları, öğretmen ve ebeveynlerin desteği- ne ihtiyaç duymaktadırlar. MEDYALAB KAS IM 2020 9

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzc2MDc5