MEDYALAB - 2. SAYI

PEDRO ALMODOVAR PORTRE Yönetmen Pedro Almodovar 24 Eylül 1949 doğumlu İspanyol yönetmen. ‘’Uluslararası alanda tanınmış film yönetmenlerinden olan Almadóvar, filmlerinde melodram öğeleri sıklıkla kullanmaktadır. Filmleri, kompleks anlatımlar, popüler kültür, popüler şarkılar, güçlü renkler ve kuvvetli bir dekor anlayışıyla göze çarpmaktadır’’. Almodovar filmlerinde başta kadın karakterler olmak üzere toplumsal statülerinde hep ikinci plan- da kalmış karakterlerin daha fazla işlendiği görül- mektedir. Kadın, kadına şiddet ve kadın dayanışması olduğunu hemen her filminde görmek oldukça müm- kündür. Aynı zaman LGBTİ karakterleri filmlerinde kullanmaktadır. Almodovar’ın bu queer karakterler ile; güçlü, pasif, güzel, çirkin, zengin, fakir her türlü kalıba koyduğunu hatta başrol olarak işlediğini görmekteyiz. Almodovar filmlerinde kullandığı queer karakterleri izleyiciye her yönüyle göstermektedir. Seçtiği kadın ve erkek karakterlerin yüzlerindeki simetriler, kullan- dığı kıyafetler, bulundukları ortamlar ve dekorlarında işlediği renkler Almodovar’ın kendine has üslubudur. Her filminde ülkesine ait modern müzikler kullanması ve ülkesine ait renk cümbüşü ile kullandığı kadın ka- rakterlerinden belki de en bilinen ‘’Annem Hakkında Her Şey’’ filminden biraz bahsedelim. Annem Hakkında Her Şey Film bir kişiye duyulan hüzün, özlem, nefret, acı ve umudu, değişimi simgelemektedir. Traji komik öğe- ler barındıran ancak aynı zamanda melodram duygu- sunu iliklerimize kadar yaşadığımız ve bitiminde kalbi- mizi sızlatacak birkaç Almodovar cümlesi ile bir kadın filmi. Özellikle kırmızı ve tonlarını çok yoğun olarak gördüğümüz, bir tarafımızı yıkan ancak bir tarafımızda umutlar yeşertir. Almodovar bu filmde kadın karakter kullanımını oldukça farklı şekillerde kullanmıştır. Anne karakteri, rahibe karakteri, trans kadın karakteri, oyuncu kadın karakteri ve ortak bir özellikleri olarak hayata tutun- maya çalışmaları. Aynı şekilde bu hayata tutunmaya çalışmaları gene aralarda tartışmalar çıksa bile kadın- ların omuz omuza verdikleri bir mücadeledir. Cinselliği oldukça geri planda tutup hayatları, yaşadıkları ve bakış açıları ile ön plana çıkartmaktadır. Almodovar tüm zıtlıkları bu film ile bir arada vermektedir ve her seferinde trans karakterlerin hayatlarından ve geç- mişlerinden izler taşımaktadır. ‘’Kadınların acılarını, kırılganlıklarını, çetrefilli yaşamlarını, hüzünlerini ve düş kırıklıklarını içine girdikçe girdaplaşan gizem yüklü dünyalarını yansıtan, yönetmenin Sinir Krizinin Eşi- ğindeki Kadınlardan başlayarak gelişirdiği anlatımını, olgunluk döneminin, kadınların dünyasına yaklaşımı- nın en somut örneği…” (Mursaloğlu, 2010: 128). STÜDYO SORUMLUSU YAREN KALKAN Almodovar kullandığı bu farklı kadın karakterlerini filmini bitirirken şu sözleri ile desteklemektedir; “ Bette Davis, Gena Rowlans ve Romy Schnider’a… Oyunculuk mesleğini seçen tüm kadınlar, Rol yapan tüm kadınlar, Rol yapan ve kadın olan erkeklere, Anne olmak isteyen tüm kadınlara Anneme… Görünüşteki düzene…” Pedro Almodovar (Annem Hakkında Her Şey, 1999: 01:36:21). 12 MEDYALAB ARAL IK 2 02 0 1 3 MEDYALAB ARAL IK 202 0

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzc2MDc5