MEDYALAB - 3. SAYI

1 0 11 11 10 daha büyük bir rol oynar. Bu nedenle, önce çeşitli kriterlere bakmak man- tıklıdır. Bir yandan, televizyondaki içerik ne zaman dini kabul edilir? Doğaüstü, dünya güçleri ve gerçekliklerine olan in- ançla, ibadet ve müdahalenin bir nesne- si olarak veya anlam ve davranış için bir neden olarak açıkça yapılması gereken her şey bu alana dâhil edilebilir. Dilsel kullanımda, dini program- lar ve din ile ilgili programlar arasında genellikle hiçbir ayrım yapılmaz. Ancak burada iki farklı bağlam vardır. Dini yayınlar, “dini bir açıklamayı, iletişim- lerinin tanınabilir nesnesi haline get- iren” yayınlar olarak kabul edilir. Batı medyasında papaz, rahip ve rahibe ya da Orta Doğu medyasında imam, hoca tasvirleri oldukça revaçta. Bunun ned- enlerinden biri, dini içeriğin çekici ve eğlenceli tasarımıdır. Popüler ve kitle kültürü ürünleri dinin taşıcıyısı 1990’lı yıllarla ile birlikte sinema filmlerinin yaklaşık yüzde 10’unda dinin bir şekilde önemli olduğu belirtiliyor. Örneğin, Yüzüklerin Efendisi adlı film üçlemesinde, kurtarıcı rolündeki ana kahramanı, cehennem vizyonları ve ışığın ifşaları ile birlikte Hıristiyanlığın kurtarıcı mitleri ile karşılaşılır. Kurgusal olmayanın alanı olan haberlerde ise durum şu şekilde gerçekleşir: Haberin işlevi, bir yandan dünya olaylarını düzenli olarak kelime ve resimlerle yeniden üreterek insanlara rehberlik etmektir. Orta Doğu’daki iç savaşlar, namus cinayetleri dini konularla bağlantılıdır. Televizyon şovları ayrıca dinde temsil edilen unsurlar veya ayinler içer- ebilir. Katılımcılar, izleyiciler için insan- ları davranmaya teşvik eden önde gelen figürleri temsil eder. Daha iyi bir dünya ve insanlık için bir umut ışığı da dinin unsurlarıdır. 1989 yılında pop star Madonna’nın Like a prayer isimli şarkısının video klibi, tüm dünyada skandal oluşturdu. Dini sem- bollerle Madonna, birkaç kez kamera karşısına çıktı. Bu noktada şarkıların ve diğer popüler kültür ve kitle kültürü ürünlerinin de her zaman dinin taşıyıcıları olduğunu belirtebiliriz. Kaynaklar Berger L. (1993). Dinin Sosyal Gerçekliği, Çev: A. Coşkun, İstanbul: İnsan Yay. Freyer H. (1964). Din Sosyolojisi, Çev: T. Kalpsüz, Ankara: AÜİFY. Kara M. (1997). Kurumlar Sosyolojisi, An- kara: Vadi Yayınları. Mohsen, F. (2011). God, are you there? Die Be- deutung von Religion in der TV-Serie “Joan of Arcadia”. Hausarbeit (Hauptseminar), 24 Seit- en, Note: 1,7 Wach J. (1995). Din Sosyolojisi, Çev: Ünver Gunay, İstanbul: MÜİFVY. The Lord of the Rings (2001)

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzc2MDc5