MEDYALAB - 3. SAYI
2 6 27 27 26 mak, kötü işlere bulaşmış kimseyi ötekileştirmeden kabul edip ona iyi olmayı sevdirerek kendisini bulmasına yardımcı olur. Bura- da ele alınan asıl konu din adamı temsilinin değişen şeklidir. Bilge karakter, yol gösteren ve toplum tarafından kabul edilip güven duyulan kişi haline gelir. Diğer film ise 2018 yapımı Tolga Karaçelik’in yönetmenliğini yaptığı Kelebekler filmi. Anneler- inin ölümünden sonra dağılan ve pek görüşmeyen üç kardeşin ba- balarından gelen telefon ile bir araya gelip köye gitme hikayeleri anlatılır. Yolculuk boyunca ve git- tikleri eski evlerinde uzun uzun kendilerini bulmaya çalışacak ve hesaplaşacaklardır. Burada ele al- dığımız din adamı temsilinin tek farkı sorgulayıcı olmasıdır. İmam bir süre sorgulamaya ve inan- mamaya başlar ancak doğrudan, iyilikten ve yol göstermekten şaşmamaktadır. Sadece diğer din adamı temsilinden farklı olarak sorgulayan ve bir süre sonra inan- mamayı seçen bir imam olmasıdır. İmam bu filmde daha normal formlarda verilir örneğin sarık giymez ya da elinde hep tesbihi olan, sürekli insanlara fetva veren bir karakter değildir. Sarık giydiği tek sahne babalarının cenazesini gömdükleridir tam o esnada in- anmadığını ve hep sorguladığını herkese itiraf eder. Bu itirafını başkalarını etkilemeden ken- di benliğinde açıklamaya çalışır. Bu zamana kadar inandığı dinini herhangi bir sebepten dolayı in- anmamasına karşılık insan olarak hala iyilik ve doğruluğun peşin- den gitmesi ise insanın kendi içinde yaşadığı doğruluğun sem- bolüdür diyebiliriz. Film boyunca üç kardeşe yardım etmeye çalışan ancak filmin türünün kara ko- medi olmasından dolayı izleyici tarafından çok ciddiye alınmayan bir karakter olarak karşımıza çık- makta. Sonuç olarak iki farklı tür ve iki farklı din adamı temsili su- nan filmlere bakmamıza rağmen yeni Türk sinemasında din ad- amı temsilinin doğruyu gösteren, toplum tarafından güven sağlamış ve iyilikten şaşmayan karakterler olarak görmekteyiz. Türk toplumu modernleşmeye başladıkça fikirl- erini özgür olarak savunabilmek- tedir. İstenilen dine sonuna kadar inanabilmekte ya da imam iken sorgulamaya başlayıp inanmamayı tercih edebilmektedir. İletişim araçlarının en etkili silahlarından biri olan sinema değişip dönüşen her şeyi istediği şekilde topluma empoze edebilmektedir. inceleme Kelebekler Filminde Din Adamı
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzc2MDc5