MEDYALAB - 3. SAYI
Salinger Yılım: 8 Ocak 2021 / 1s 41dk / Dram Yönetmen Philippe Falardeau Oyuncular: Margaret Qualley, Si- gourney Weaver, Douglas Booth Ülke: Kanada, İrlanda Azizler : 8 Ocak 2021 VOD çıkış tarihi / Dram Yönetmen Yağmur Taylan, Durul Taylan Oyuncular: Engin Günaydın, Haluk Bilginer, Binnur Kaya Ülke : Türkiye Chaos Walking: 22 Ocak 2021 / Dram, Bilimkur- gu Yönetmen Doug Liman Oyun- cular: Tom Holland, Daisy Ridley, Mads Mikkelsen Ülke: ABD Aykut Enişte 2: 8 Ocak 2021 / Komedi Yönet- men Onur Bilgetay Oyuncular: Cem Gelinoğlu, Melis Babadağ, Müfit Kayacan Ülke: Türkiye Küçük İpuçları: 29 Ocak 2021 / Gerilim Yönet- men John Lee Hancock Oyun- cular: Denzel Washington, Rami Malek, Jared Leto Ülke: ABD El-Zebir: 8 Ocak 2021 / Korku Yönetmen Sinan Uzun Oyuncular: Mustafa Kara, Cemalettin Çekmece, Ada Mural Ülke: Türkiye 5 0 51 51 50 Koronavirüs Gündeminde Dijital Din Geçmişten günümüze kadar insanoğlu, hastalık, savaş ve bunun gibi çeşitli tehlikelerle karşılaştığın- da umudu inandığı dinde aradı. Bunun nedeni ise korkunun ar- dından güvende hissetme ihtiyacı olabilir. Hala devam eden pandemi döneminde insanlar inançlarını ve ibadetlerini kendilerine göre bir şekilde güçlendiriyor. Medyada “din” olgusunu da bu dönemde çok sık görür olduk. Her gün milyonlar- ca paylaşım yapılan sosyal medy- ada din konusu üzerine de küresel paylaşımlar yapılıyor. Biz bu pay- laşımları da yine medya sayesinde kilometrelerce uzaktan kolayca görebiliyoruz. Medya bu tür konu- larda mesafe, mekân ve zaman ka- vramını ortadan kaldırıyor. İslam dini ve diğer dinler, kul- lanıcıların inançları ve tercihlerine göre sosyal medyada çeşitli şekill- erde paylaşılıyor. Çünkü ibadet bi- reyseldir ama din evrenseldir. Bu yüzden çoğu düşünenin aksine, on- line yaşam kültürü bence dinin tem- silini olumsuz etkilemiyor. Aksine İs- lam dini başta olmak üzere insanlar inandıkları dinleri medyada çeşitli platformlarda çeşitli şekillerde pay- laşıyor, bilgi ve duygu alışverişi yapıyorlar. Bu süreçte gündemde olan hocalar artık vaazlarını, destekle- dikleri düşünceleri, Youtube başta olmak üzere Instagram, Twitter gibi hemen hemen her gün kullanılan sosyal platformlarda paylaşmaya, hatta buralarda gruplar kurmaya başladılar. Aslında bu, medyanın onlara sağladığı büyük bir avantaj. Normalde ulaşamayacakları sayı- da insan topluluğuna bu platform- lardan kolayca ulaşabiliyorlar ve dini mesajlarını sadece ülke sınırları içerisinde değil tüm dünyaya yaya- biliyorlar. Dijital Din Nedir? ‘’Siber din’’ veya ‘’ Online Din ‘’ olarak da bilinen dijital din, çağımızın dijitalleşmesiyle tanım- landı. Bu konuda yapılan araştır- maların ışığında, din algısının yanında aynı zamanda kültürel değerler, sosyoloji, psikoloji ve il- etişim de tartışılmalıdır çünkü di- jital din kavramının aslında birçok kavramı içinde barındırdığı söylen- ebilir. Önceden din konusunu araştırmak için çekimser bir tavır izlenirdi fakat iletişim bilimcilerin de din olgusuna ilgisinin artmasıy- la dijital din deyişi gündeme gel- di. Aslında bu kavram, dijital dün- yadaki din pratiğinin akademik yansımasıdır diyebiliriz. 1990’lı yılların ortalarında, dijital din kavramı, din ve sanal gerçeklik teknolojileri arasındaki ara yüzü tanımlamak için ortaya çıktı. Çoğu bilim insanı, dini gru- pların ibadeti dijital ortama yani internete nasıl taşıdığını ve bu dine mensup bireylerin dini ritüellerini nasıl gerçekleştirildiğini belgele- meye başladı. İletişim bilimcilerin din olgusuna merakı bu yüzyılda kendini gösterdi. 21. yüzyılın ilk on yılında, “dijital din” terimi daha baskın hale geldi ve genellikleWeb 2.0 dünyasında dinin görünümleri açısından incelendi. Aynı zaman- da, dijitalin kolaylaştırdığı dini uygulama olan “çevrimiçi din” di- jitalde yeni dindarlık biçimlerini topluma sundu. Artık insanlar dini dijital platformlarda da yaşayabili- yorlar. Ritüeller, çeşitli ibadetler, normalde toplu halde yapılan iba- detler bile artık dijital bir şekilde yine toplu olarak yapılabiliyor. Bu konu aslında çok fazla dini ve ka- vramı barındırabilir çünkü dijital- lik globaldir. Mesela, herhangi bir dijital din Medya Merkezi Öğrencisi Dilara Nur Oka bir dine mensup bir kişi o dinin kaynaklarını akıllı telefon veya benzeri elektronik cihazından kolayca okuyup anlayabiliyor, bu da dini dijitalleştiriyor. Kısacası, insanlar ve teknoloji var oldukça bu gelişmeler devam edecektir ve bu durum karşımıza şaşırtıcı örneklerle çıkacaktır. Peki Koronavirüs Medyada Dinin Görünümünü Nasıl Etkiliyor? Dünya Sağlık Örgütü tarafından SARS-CoV-2 olarak da tanıtılan COVID-19, tüm dün- yayı kısa sürede etkisi altına aldı. Sağlık, ekonomi, medya, eğitim, din gibi birçok alan ise bu durum- dan farklı şekillerde etkilendi ve hala etkilenmeye devam ediyor. Bu noktada şu sorunun gündeme gelmesi kaçınılmaz görünüyor: İn- sanların birbirleriyle olan iletişimi pandemiye rağmen nasıl devam ediyor? Bu sorunun yanıtını şu şekilde özetlemek mümkün: İn- sanların birbirleri ile olan iletişimi hala ve tüm hızı ile “online” de- vam ediyor. Bu süreçte çalışan- lar, evden işlerini yürütürken, öğrenciler evlerinden eğitim faal- iyetlerine devam ediyor, ibadetler ise bir süreliğine bireysel olarak yürütülüyor. Bu konuya dünyanın birçok yerinden örnek verilebilir fakat öncelikle, yaşadığımız ülke olan Türkiye’den bahsetmek elzem görünüyor. Türkiye’de, salgın yüzünden Müslümanlar ibadetler- ini bir süre bireysel, yani evde ve toplumdan uzakta yapmak duru- munda kaldı. Ancak, bugünlerde sosyal mesafe ve maske kuralına uyulmak şartıyla camilerde iba- detler gerçekleştirilebiliyor ve pandemi sürecinde ibadet ile ilgili Vizyondakiler röportaj
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzc2MDc5