MEDYALAB - 4. SAYI

35 34 Me dy aL ab Şub a t 2 0 2 1 34 Me dy aL ab Şub a t 2 0 2 1 35 Bu sahnede kardeşiyle tartışan Lacie Pound kardeşinin sanki kalifiye olabileceksin sözü üzerine evi kiralamak için gerek- li olan %20’lik hakkı elde edebil- mek için puanını artırmak ve 4.5’e çıkarmak için bir danışmanlık şir- ketine gider. O sırada puanların artırılması konusunda danışman- lık veren şirketin markası hem şirkete girişi esnasında hem de danışmanlık hizmeti aldığı sıra- da bilgisayar ekranında gözükür. (11:40-11:50) Daha sonrasında çocuk- luk arkadaşı ve yüksek puanlı bir kişi olan Naomi Jayne Blestow’ın nedimesi olacağı ve yüksek puan- lı elit insanlardan yüksek puan- lar alıp puanını 4.5’e çıkaracağını düşündüğü için emlakçıyı arar ve depozitoyu öder. Emlakçı o sırada telefonu açtığında sesli bir şekil- de pelican markasının reklamını yapar ve aynı zamanda sonrasında koştuğu yol üzerinde de tekrardan bu markanın tabelası karşımıza çıkar. (21:37-21:56) Sonraki sahnelerde ned- ime olarak düğüne gideceği sıra- da evden çıkmadan tekrardan kardeşiyle tartışır. Kardeşi kiralam- ak istediği evin markasını dile ge- tirir. Bu da reklamın tekrarlandığı sahnelerden biridir. (24:00-24:05) Ardından uçak bileti bu- lamayan Lacie Pound araba ki- ralama ofisine gider o sırada hem araba kiralama şirketinin markası gözükür hem de gişe elemanı ara- banın markasını dile getirir. Bunlar da reklamolarak ele alabileceğimiz sahnelerdendir. (30:15-31.00) black mirror Kiralamış olduğu aracıyla seyahat ederken aracın şarjı bit- er ve bir şarj istasyonuna gider. O sıralarda şarj istasyonunun logosu ve markası göze çarpar. Daha sonrasında aracına şarj bulamayan ve yollara düşen Lacie Pound’u otostop çekse de düşük puanlı olduğu için kimse aracına almak istemez. Nihayet Su- san adında yaşlı bir kamyon şoförü Lacie Pound’u aracına alır. Ancak güzergahına ters olduğu için Lac- ie Pound’u gideceği yere 45 km kala indirmek zorunda kalır. Lacie Pound indiği yerdeki istasyonun tuvaletindeyken bilim kurgu kon- gresine gidecek kostümlü insan- lara rast gelir, o esnada bilim kur- gu dizisinin adı zikredilir ve Lacie Pound o kişilerle irtibata geçebil- mek adına bilim kurgu dizisi hak- kında bilgi edinmek amaçlı tele- fonundan diziyi araştırır. Gerek filmin adının zikredilmesi gerekse telefonun ekranına yansıması bir reklam sahnesi olarak değerlendi- rilebilir. (44.30 – 45.00) Tüketim ve Toplum İlişkisine Dair Göndermeler Dizide tüketim ve toplum ilişkisine bakıldığında ilk olarak filmimizin ana karakteri olan Lacie Pound işe başlamadan önce sa- bah erken saatlerinde çalıştığı ye- rin önündeki kafeteryada kahve içecektir. Kahvesini içmeden yanındaki kurabiye ile estetik bir fotoğraf çekip telefonu aracılığıy- la sosyal medyada paylaşır. Bu aslında günümüz toplumuna eleştirel bir göndermedir. Çünkü günümüzde de durum çoğunluk- la böyledir. İnsanlar bir yerlere bir şey yemeye veya içmeye gittikler- inde yemeye başlamadan önce çekip paylaşma girişimine girerler. Hatta yediklerine veya içtiklerine odaklanmadan kimi zaman yiye- cekleri ya da içecekleri soğuy- ana kadar kimler paylaştıklarına bakmış ve kimler paylaştıklarını beğenmiş diye merak ederler. Bu sahnede de ana karakterimiz Lac- ie Pound kahveyi ve kurabiyeyi beğenmez bir surat ifadesi ser- giler. Ancak paylaştığı kahve ve kurabiye fotoğrafına diğer insan- lar tarafından iyi puanlar verilince mutlu olur.(04:00-5:05) Bugün de durum bun- dan pek farksız değildir. İnsanlar lüks olarak tanımladığımız mar- ka yerlere giderek ve paylaşım- larda bulunarak kendini kanıtla- ma çabasına girişir. Günümüzde sıkça karşılaştığımız bu duruma bakıldığında söz gelimi Star- bucks’a gerçekten istediği için değil yalnızca havalı ve elit bir mekân olduğu için gitmek ve ora- da kitap okumasa da bir kahve sipariş edip yanında kitapla bir- likte fotoğrafını çekip bunu ins- tagram, twitter gibi sosyal medya araçlarında paylaşmak bunun en güzel örneğidir. Burada insanın bir kahve markası ile kendisini elit hissetmesi ve kahvenin yanında kitapla bir fotoğraf paylaşıp bunu diğerlerine duyurmasıyla da en- telektüel olduğunu düşünmesi durumundaki yanılgı, kapitalizmin insanoğlunun değerlerini ve an- layışlarını nasıl değiştirdiğini or- taya koyan bir fotoğraftır. Ardından iş yerine çalış- maya çıkmak için asansöre binen Lacie Pound asansörde Bethany adındaki yüksek puanlı ve yük- sek bir mevkide çalışan tanıdığı- na denk gelir. Birbirlerini işleriyle ve yapmış oldukları paylaşımların kalitesiyle değerlendirirler. Bura- da yapmış oldukları diyalog tam anlamıyla kişiyi sahip olduklarıy- la ölçen bir anlayışın ürünüdür. (05.13—06.06) “Tüketim bir rek- abettir. En çok şeye sahip olan kazanır.” sözü bu durumun bir özetidir. Sonrasında Lacie Pound ofiste çalışırken sosyal medya üze- rinden Naomi Jayne Blestow’ın paylaşımlarını inceler. Burada da gördüğümüz gibi Naomi Jayne Blestow yüksek puanlı biri olar- ak paylaşımlarını hep buna göre yapmıştır. Yoga yaparken, ata bin- erken sahildeyken vb. durumlarda fotoğraf paylaştığını görüyoruz. Buradaki eylemleri ve hizmetleri aslında yapmış olmak için değil. Gösteriş ve yüksek puana uygun düşecek faaliyetlerde bulunmak için yapmış olabilir. (06.40-7.00) black mirror Aynı şekilde daha sonra evde yemek yerken de bakar. O sırada Naomi Jayne Blestow’ın eşi- yle beraber helikoptere bindikleri, sahilde oldukları, bir şeyler içerk- en kendilerini göstermeleri, eşinin golf oynadığı gibi durumlardaki fotoğrafların paylaşılması bu du- ruma örnektir. (10.35-11.15)

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzc2MDc5