MEDYALAB - 5. SAYI
GÜLEN GÖZLER NEŞELİ GÜNLER SÜT KARDEŞLER CANIM KARDEŞİM BİZİM AİLE SEV KARDEŞİM 33 32 Me dy aL ab Ma r t 2 02 1 3 2 Me dy aL ab Ma r t 2021 3 3 Sosyal medya kullanımı, bi- reylerin gerçek hayatta yaşayacağı tatmin edici deneyimleri de stres ver- ici deneyimleri de engelleyebilmek- tedir. Birey, hayatın getirdiği olumlu ve olumsuz yaşantıları deneyimleye- bilmelidir. Sosyal medya bireyler- in yaşamsal sorunlarıyla baş etme mekanizmalarını yok eden sanal bir haline gelebilir. Bireyin sosyal medya bağımlılığının oluşmasına neden olan faktörler tespit edilmeli ve gerçekçi baş etme mekanizmaları oluşturması desteklenmelidir.” Modern çağın sorunu haline gelen sosyal medya bağımlılığı aile kurumunu da olumsuz bir şekil- de etkiliyor. Eşler arasında büyük tartışmalara neden olurken çocuk- larda da ebeveynlerle iletişimde eksikliğe yol açıyor, gelişimsel ve psikolojik sorunlara yol açıyor. Yeni medya çağının etkisiyle birlikte çocuklar internetle çok erk- en yaşlarda tanışıyor ve bu teknolo- jiye yetişkinlerden çok daha kolay adapte oluyor. Tunalıoğlu’na göre “Aşırı internet kullanımı mod- ern yaşamın getirisi olarak kaçınılmaz bir problemdir. Tüm zamanını ekran başında geçiren çocuklar gelişimsel ve psikolojik açıdanbazı sıkıntılaramaruz kalmaktadır. Sosyal medya bireylere her ne kadar sosyalleşme imkânı sun- sa da genel anlamda bireyselliğe ve yalnızlığa mahkûm etmektedir. Bu nedenler ebeveynlere düşen görev ve sorumluluk ekran bağımlılığını yok etmek için çocuğu arkadaşlarıyla yüz yüze iletişime ve fiziksel aktivitelere teşvik etmesidir”. Bahsettiğim sosyal medya sorunlarının çoğu sosyal medyanın bilinçsiz ve aşırı kullanımından kaynaklanıyor. Eğer ebeveynler ve çocuklar sosyal medyayı dozunda ve bilinçli kullanırsa sosyal medya eğlenceli ve bilgilendirici bir mecra. Bunun için aile içi iletişim arttırılmalı ve ebeveynler çocukların sosyal medya kullanım süreçlerini takip et- meliler. Çocuklarının fotoğraflarını devamlı paylaşmamalı ve bu du- rumun sağlıklı olmadığının farkına varmalılar. Aile içi verilecek eğitim dışında okulda verilecek eğitimler de büyük önem taşıyor. Okullar- da dijital medya okuryazarlığı dersi konularak dersin içeriğinde güvenli internet ve sosyal medya kullanımı- na yer verilerek çocukların bilinçlen- mesi sağlanabilir. Referans: Güleç, V . (2018). AİLE İLİŞKİLERİNİN SO- SYAL MEDYAYLA BİRLİKTE ÇÖKÜŞÜ . Yeni Medya Elektronik Dergisi , 2 (2), 105-120 Demir, Ü. (2016). Sosyal medya kullanımı ve aile iletişimi. Selçuk İletişim Dergisi, 9 (2), 27-50. Villegas, A. (2013) The Influence of Tech- nology on Family Dynamics, Proceedings of The New York State Communication As- sociation, Vol. 2012, Article 10. 1-17. Yalçın, M. ve Yalçın, M. (2018). Sosyal Me- dya Kullanımı ve Aile İçi İletişim İlişkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt. 11, Sayı: 57, 738-743 Hootsuite ve We Are Social 2021 Dijital Tür- kiye Raporu. (2021, February 16). Retrieved March 06, 2021, from https://www.weboliz- ma.com/hootsuite-ve-we-are-social-2021- dijital-turkiye-raporu/ Çocuğunuzun fotoğraflarını sosyal medya- da paylaşmayın. (2015, November 4). Re- trieved March 6, 2021, from https://www. cnnturk.com/yasam/cocuklarda-narsi- sizm-gorulmemesi-icin-ebeveynlere-uyari Tunalıoğlu, Z., (2013), “İnternet Bağımlılığı”, http://ebeveynlikakademisi. wordpress. com/2013/03/08/internet-bagimliligi/, (30.04.2013) Işık, A. (n.d.). Modern Sorun: Sosyal Medya Bağımlılığı. Retrieved March 06, 2021, from https://www.yedam.org.tr/modern-so- run-sosyal-medya-bagimliligi sosyal medya S O S Y A L M E D Y A
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzc2MDc5